Julmarknaden 2014

Strömsbergsföreningens julmarknad lördagen den 6 december 2014 blev en snöfattig tillställning i mild temperatur. Men stämningen stod som vanligt i topp, och till det bidrog att vi även i år kunde hålla till inne i det fina sädesmagasinet från 1860-talet.

Förmodligen kunde vi i år notera besöksrekord på marknaden. Det var också många nya medverkande försäljare vid borden.

Strömsbergsföreningens julmarknad, som nu gick av stapeln för 20:e gången sedan starten 1995, har blivit en etablerad adventstradition i Jönköping med omnejd. Traditionella inslag var Ljungarums kyrkas barnkör som bjöd på julsånger och Luciauppvaktning. Olle Andersson trakterade sitt dragspel med bravur på scenen och i magasinets "lillarum" satt självaste Jultomten och tog emot önskelistor från barnen.

Lucia på scenen, bord som dignar av hantverk och förväntansfulla ansikten vid chokladhjulet.Allt var som det ska vara på en riktig julmarknad.

Sittplats vid Strömsbergsdammen

I slutet av maj 2015 kompletterades kvarnstensbordet vid bryggan vid södra kanten av Strömsbergsdammen med två bastanta bänkar av hyvlat ekvirke. Detta är resultatet av ett ett stort antal arbetstimmar som föreningens medlemmar nedlagt. Samtidigt har den lilla sandstranden rensats från ogräs, och röjning har skett på Mjölkafållan, den öppna gläntan i nedre delen av Kostigen.

Bänkarna av kraftigt ekvirke är stabilt förankrade i marken.

Biologisk mångfald i kulturlandskapet...

...var i fokus på Strömsbergsföreningens vårutflykt 2015. På självaste nationaldagen den 6 juni gick färden till Claes Hellstens gård Ormenäs strax norr om Stamseryd. Claes är initiativtagare till bildandet av biosfärområdet Östra Vätterbranterna. På gårdens ängar och beteshagar har han i praktisk handling bevarat och befrämjat levnadsvillkoren för blomster och småkryp som hade en plats i det gamla kulturlandskapet, men som trängts undan i det moderna jordbruket. Claes räknar och har koll på hur växter och dagsländelarver lever och frodas, men så erkänner han också att han är lite nördig. Vi fick en inspirerande inblick i hur det är möjligt att med kunskaper och engagemang bevara ett landskap för framtiden.

Ovan t.v.: Claes Hellsten vid sin favorittall, ett "höghus" för flera hålboende fåglar m.fl.

Ovan t.h.: På den vackra stenbron gick trafiken på Riksettan gick en gång i tiden. Under bron rinner Röttleån. Här kan man spana på uttrar och forsärlor.

Nedan t.h.: Det avslutande fikat på Brunstorps Trädgårdscafé smakade fint.

Strömsbergsföreningen

Föreningen för alla ljungarumsbor

Julmarknaden 2016

Julmarknaden den 10 december 2016 var en marknad som bjöd på sedvanlig julmysig stämning, drygt 40 medverkande försäljare och ett fyrsiffrigt antal nöjda besökare. Vad gjorde det då att vädret var lite "rööset" med en hastigt övergående regnskur, och att man fick köa för att komma in sädesmagasinets värme (nåja)? Nämnda kö var en följd av strikta regler att inte släppa in fler än 150 personer i lokalen. En nymodighet som alla tog med godmodigt lugn.

Låt oss hoppas att vår stolta julmarknadstradition ska kunna leva vidare ännu under många år...!

T.h.: Lucia från Ljungarums kyrka. Ett omtyckt, traditionellt inslag på julmarknaden.

Nedan: I mitten spelmannen Olle Andersson i samtal med marknadsbesökaren Eva Svensson. Vidare två bilder från förberedelsearbetet. Till vänster lyfts en bit av scengolvet ut för att sättas på plats. För detta krävs idoga föreningsmedlemmar med starka armar.

De två lederna - 5,6 km gul och 3,4 km röd* - börjar vid infarten till Strömsbergs gård, eller om man så vill vid norra parkeringen. Ledernas dragning framgår av kartan på sidan ”Naturreservatet”. En förändring har gjorts i jämförelse med kartan på så vis att det röda spåret numera passerar förbi Strömsbergsdammen.

*) Andra avståndsuppgifter förekommer, men nu har vi mätt med GPS.

Välbehövlig renovering av stigmarkeringar

Nu har det blivit svårare att gå vilse i Strömsbergsskogen. I varje fall om man väljer att trampa runt på någon av de två vandringsleder som Strömsbergsföreningen iordningställt. Under sommaren 2016 har föreningsmedlemmar förbättrat stigmarkeringarna med målarfärg, nya stolpar och tydliga pilar. Det var en välbehövlig renovering av markeringarna som ursprungligen sattes ut i början av 1990-talet.

Natur- och kulturvandring i Strömsbergsskogen

I underbart sensommarväder genomfördes föreningens natur- och kulturvandring i Strömsbergsskogen på kvällen den 23 augusti 2016. En entusiastisk åhörarskara guidades av styrelseledamoten Per Sjöblom, som på vägen upp till platsen för torpet Vassnöden delade med sig av en myckenhet av kuriosakunskaper. Tonvikten var lagd på torparnas och den övriga arbetsstyrkans liv och leverne på Strömsbergs gård under tidigt 1900-tal. Klotter i sädesmagasinet, baron von Essens hälsokälla och Torparsonen Ernsts frälsningsupplevelse vid Stora Enen en marskväll 1918 stod på programmet. Som avslutning intogs det medhavda fikat i bokskogen ovanför gården, med utsikt över åkrarna och den nedgående solen.

T.h.: Vid ett kort stopp "mellan hägg och syren" fick deltagarna höra historien om torparfamiljen Anderssons skoskåp.

Arbetssugna föreningsmedlemmar gör stranden finfin!

Vid arbetsdagar i april och augusti 2016 lade föreningen ner svett och möda på att göra den lilla sandstranden med brygga vid Strömsbergsdammen till en trivsam utflyktsplats. Ogräs rensades, bryggan tvättades och uppväxande grönska i slänten upp mot vägen slogs och räfsades undan. Här visas några bilder från den 20 augusti.

Slåttergubben Mats och räfserskorna Annelie och Barbro fick jobba på!

Nederst t.h.: En av invånarna i dammen kom för att inspektera arbetet vid det avslutande fikat.

Inspirerande vårutflykt 2016 till

Uppgrenna Naturhus

Uppgrenna Naturhus är något som måste upplevas på plats. Det går inte att med några få ord på begränsat utrymme beskriva denna märkliga skapelse, som var målet för Strömsbergsföreningens vårutflykt den 28 maj 2016. Ett glashus med nedre våning och souterrängvåning delvis byggda av trä. Med inomhusträdgård, konferensrum, kaféutrymme, relaxavdelning, humlebo… Och allt med genomtänkt miljövänlighet och ett eget kretsloppssystem.

Efter information och rundvandring intogs vegetarisk räkmacka – mycket välsmakande – varefter utflyktsgänget drog vidare några hundra meter till Girabäcken. Här kommer den s.k. Visingsöformationen i dagen i de branta ravinväggarna och i bergsbranten mot Vätterstranden.

T.v.: Anläggningens skapare Bodil Antonsson berättade inledningsvis om nuaturhusets tillkomst, en resa med många "ups and downs"...

Nedan: Den vegetariska räkmackan smakade bra, varpå följde promenad till Vätterstranden. Labradoren Sophie trivdes bland ramslöken i Girabäckens ravin.

Julmarknaden 2015

Julmarknaden den 12 december 2015 var en snöfattig tillställning, men vädret var ändå vänligt med svag vind, ingen nederbörd och en strålande sol mitt på dagen. Marknaden hade utökats med flera nya bord, och rekordmånga, cirka 40 "knallar"dukade upp sina alster. Besökare kom i stora skaror, köpte julklappar och prövade lyckan på lotterier och chokladhjul. Lucia från Ljungarums kyrkas barnkör gav en stämningsfull avslutning på marknaden.

Badbryggan i dammen åter hel och ren!

Med tiden har bryggan vid sydändan av Strömsbergsdammen, som föreningen iordningsställde för några år sedan, blivit alltmera gisten. Vid ett par arbetsdagar i oktober 2014 har föreningens styrelse bytt ut samtliga bräder på bryggan. Samtidigt rensades sandstranden från ogräs.

En nyfiken svan dök upp och beskådade, synbarligen nöjd, resultatet.

Vårutflykt till Visingsö

I ett underbart vårväder gick föreningens vårutflykt till Vätterns pärla Visingsö den 17 maj 2014. Första anhalten på ön var fågeltornet vid Erstadkärret i norr. Efter en visit vid flygfältet, där plan landade och lyfte, gick färden till Persgården på södra delen av ön. Där intogs fika. En keramikutställning fanns till beskådande, och - inte minst - biodlaren Lars Forsberg höll en mycket intressant föreläsning om biodling i allmänhet och parning av bidrottningar i synnerhet. Det var med andra ord mycket som rörde sig i luften under årets vårutflykt.

Vårarbete med spänger

Om någon undrat över den stora traven med kraftig ekplank som ligger vid Bommeråsgärdet kan vi meddela att det är material till spänger som ska läggas ut på stigarna på blöta ställen. Vid en arbetsdag den 12 april 2014 blev en rad spänger utlagda på stigen öster om gärdet, till fromma för vandrare och motionärer i skogen.

På bilden närmast ses Lars, Barbro, Anders, Mats, Bengt och Nils vid en välförtjänt fikapaus.

Årsmöte med återblickar

Föreningens valberedning hade en ganska smidig uppgift inför årsmötet på S:t Olofsgården den 26 mars 2014. Det blev omval på samtliga poster (se länken Kontakt). Efter traditionsenlig fika med kaffe och ostkaka intogs scenen av tre infödda ljungarumsbor: syskonen Karin och Anders Bergman och Ulf Andersson. De tog oss med på en tidsresa till 50- och 60-talets Ljungarum. En intressant och uppskattad återblick på en tid då Ljungarum fortfarande var en lantlig kyrkby.

Nu blommar kamelian!

(nästan)

Vid 2014 års visning av kamelian vid Strömsbergs gård lördagen den 25 januari kunde man konstatera att de flesta knopparna inte slagit ut. Den strida strömmen av besökare blev därför möjligen något besvikna. Under veckorna som följde var det bara ett mindre antal blommor som slog ut. Vi får hoppas på bättre lycka med blomningen nästa år.

Strömsbergsföreningen var traditionsenligt på plats med bokbord och fotoutställning med bilder från det gamla Ljungarum.

En fantastisk tur med vädret gav en lika fantastisk julmarknad den 7 december 2013. Stormen Sven drog förbi dagarna före, men på marknadsdagen låg snön vit, vinden hade bedarrat, och månen lyste från en klar himmel. Tomten intog traditionsenligt sin stol inne i sädesmagasinet, marknadsutställarna dukade upp på borden, och från scenen hördes Olles dragspel och kyrkans barnkör. Ljungarumsbor och utsocknes strömmade till i stora skaror. Ja, allt var som det ska vara på en lantlig julmarknad!

På bilden till vänster sätts scenen ut en vecka före marknadsdagen. Då hade snön ännu inte kommit.

Spänger

Vid en arbetsdag hösten 2013 fraktade ett gäng ur Strömsbergsföreningen styrelse upp kraftig ekplank, som kommunen ställt till förfogande, till Strömsbergsskogen, där spänger spikades ihop och lades ut på blöta ställen på motionsstigarna.

Den närmaste bilden visar Barbro och Nils i färd med en spång ovanför Bommeråsgärdet. Till höger testar Barbro den nyanlagda spången i närheten av Vassnöden.

Upptäcksvandring bland

torp lockade 40-tal

Under en underbar sensommarkväll 2013 samlades ett 40-tal deltagare till en vandring för att försöka hitta de gamla torpen som låg under Strömsberg. De flesta av stugorna låg antingen ute på industriområdet eller inne bland villorna på Ljungarum. Bland deltagarna på vandringen fanns de som hade tillbringat barn- och ungdomsår på de gamla torpen och många intressanta historier delades. Guide var föreningens ordförande Lars Hartvigson. Det medhavda fikat intogs på platsen för det lilla torpet Furulund.

Torpön & Sommen

var målet för föreningens vårutflykt den 16 juni 2013. Efter besök i naturumet vid Torpöns nordspets följde en guidad båttur med Elin på Sommen. Som avslutning intogs fika i restaurangen vid färjeläget. En trevlig dag med fint väder. Den enda regnskuren drog förbi när vi satt bänkade på restaurangen.

Lagning av brygga

Vid en arbetsdag i oktober 2012 åtgärdades murkna bräder på badbryggan i Strömsbergsdammen.

Kulturvandring

En intresserad skara slöt upp vid föreningens vandring på gårdsområdet kring Strömsbergs herrgård den 12 september 2012. Vandringen leddes av föreningens ordförande Lars Hartvigson.

Nedan: Ingvar Abrahamsson, som bott på gården sedan 1936, i berättartagen.

Makadam

En augustilördag 2012 gick föreningens styrelse till aktion för att förbättra dräneringen av stigen som går genom bokskogen ovanför åkrarna. Med hjälp av en inlånad fyrhjuling fraktades makadam ut på de mest vattensjuka partierna.

Vårutflykten 2012

En lördag i juni styrdes kosan till Tåkern och det mycket fina nybyggda naturumet. Den vasstäckta byggnaden är i sig en sevärdhet. Efter filmvisning i naturumet och skådning från fågeltornet följde fika i vandrarhemmet vid Svanhals kyrka.

Damm-

renovering

Efter många år av lobbying blev den igenväxande Ströms-bergsdammen muddrad år 2007 genom kommunens försorg, och med tillskjutna medel från Strömsbergsföreningen. Det följande året "putsade" föreningen till stränderna på ett par arbetsdagar.

Lyktstolpar

Under ett par hektiska arbetsdagar i november 2006 installerade föreningen gatubelysning utmed vägarna kring Strömsbergs gård. Grävning för kabel och borrning av stolphål gjordes maskinellt. De långa stolparna restes med muskelkraft.

Resultatet blev mycket bra!

Trä(d)skyltar

Med början 1993 har föreningen märkt ut vissa speciella träd och ett par namngivna stigar i Strömsbergsskogen. Skyltarna tillverkades i ek av Bo Svensson. Här ser vi Seth Lantz och Harald Eriksson vid en kompletterande utsättning 2001.

Torpskyltar

Sommaren 2001 märkte Strömsbergsföreningen ut platser för gamla torp och gårdar på Ljungarumsområdet. På bilderna är det Smedsboskylten som jordas intill Sagaholmsvägen.

Strömsbergs-skogens dag

En härlig majdag 2001 genomfördes Strömsbergsskogens dag med tipspromenad utmed Skinnersdalsvägen och Kärleksstigen. Dagen anordnades som ett samarrangemang med Ljungarums kyrka som höll friluftsgudstjänst på Mulleängen.